Що таке аденоїди? і як їх діагностувати?

Скупчення лімфоїдної тканини в носоглотці, в нормі виконує захисну імунну функцію. Під аденоидами розуміють збільшення глоткової (носоглоткової) мигдалини, що приводить до порушення функції порожнини носа і слухової труби.

При збільшенні (гіпертрофії) аденоїдів виникає постійне утруднення носового дихання, порушення слуху, а при приєднанні інфекції – може розвинутися отит. При повторних запаленнях аденоїди стають вогнищем хронічної інфекції, що призводить до запальних захворювань нижніх дихальних шляхів, частих простудних захворювань. Також збільшені аденоїди можуть стати причиною порушень у формуванні мовного апарату у дітей, зниження їх працездатності і якості життя. Характерними ознаками у дітей є утруднене носове дихання, дихання через рот, хропіння уві сні, зниження слуху. Діагностику та лікування проводить оториноларинголог.

Захворювання зустрічається частіше у дітей у віці 3-7 років, проте можливо і в більш ранньому і пізньому віці.

Діагностика:

Як правило, в своїй лікарській практиці ми стикаємося з тим, що батьки приходять на прийом і самі говорять про ступінь збільшення аденоїдів у дитини. При опитуванні з’ясовується, що ступінь гіпертрофії батькам озвучували інші отоларингологи, не проводячи спеціально обстеження (імовірно).

У сучасному світі єдиним і найефективнішим методом діагностики даного захворювання, яке може поставити остаточний діагноз і визначити метод ефективного лікування, є ендоскопічне дослідження носа і носоглотки. Метод дослідження абсолютно нешкідливий, легко переноситься дітьми і не вимагає ніякої попередньої підготовки. Виконується прямо в кабінеті отоларинголога.

Ускладнення:

Тривале порушення носового дихання формує «аденоїдний» тип особи – відкритий рот, мляве, апатичний особа, крім того відбувається неправильне формування лицьового черепа і порушення прикусу.

З’являється стомлюваність, зниження пам’яті та успішності, блідість, часті простудні захворювання, захворювання середнього вуха (отит), хронічні секреторні отити, що призводять до необоротного зниження слуху.

Нерідко з аденоїдами пов’язують анемію, захворювання шлунково-кишкового тракту, енурез, мляву поставу, відставання в розвитку. Дані скарги і можуть асоціюватися з патологією інших органів, систем і неправильного поводження до інших фахівців.

У всіх випадках при підозрі на аденоїди необхідно отримати консультацію отоларинголога.

Ступені аденоїдів:

Аденоїди за ступенем збільшення мигдалини діляться на 3 ступені:

1 ступінь — лімфаденоїдна тканину закриває 13 просвіту хоан (хоана- отвір через яке порожнина носа повідомляється з горлом);

2 ступінь — тканину мигдалини закриває 2/3 просвіту;

3 ступінь — закрито понад 2/3 просвіту.

Відповідно, в залежності від ступеня закриття хоан, утруднюється проходження потоку повітря при носовому диханні. Найбільш частим симптомом аденоїдів є постійне двостороннє затруднення носового дихання і, як наслідок, дихання ротом. Так само симптомами аденоїдів можуть бути зниження слуху, хропіння, зупинка дихання уві сні, порушення сну, головний біль. Патологічне збільшення носоглоткового мигдалика нерідко поєднується з її запаленням – аденоїдитом.

Lechenie

Лікування аденоїдів:

Після комплексної оцінки скарг і огляду ЛОР органів встановлюється діагноз, визначається тактика лікування конкретного пацієнта, з урахуванням клінічної картини і віку пацієнта.

Консервативне лікування має бути тривалим (не менше 1-2 місяців) і комплексним. Найбільш часто призначаються гомеопатичні препарати, фітотерапія (масло туї, лімфоміазот і ін.), Місцева гормональна терапія, так само популярна і ефективна кліматотерапія (морський клімат), галотерапія (перебування в “соляних печерах”), загартовування.

У гігієнічних і профілактичних (але не лікувальних) цілях можливо промивання порожнини носа фізіологічним розчином. Фізіологічний розчин, очищаючи ніс від секрету, покращує носове дихання і в той же час не подразнює слизову оболонку.

Консервативне лікування аденоїдів необхідно проводити під контролем лікаря оториноларинголога. При неефективності консервативного лікування аденоїди потрібно видаляти.

<p

В якому віці проводиться операція?

1. Вік не є показанням або протипоказанням до проведення операції.
  2. До 3-х річного віку показання для аденотомии повинні бути гранично жорсткими.
  3. На сьогоднішній день аденотомия виконується під наркозом, з візуальним оглядом носоглотки під час операції, що дозволяє різко знизити ризик можливого рецидиву.

Наші фахівці-отоларингологи проводять всі необхідні маніпуляції на ЛОР-органах для відновлення здоров'я

Інформацію підготував

Лікар отоларинголог, фахівець в області ЛОР-хірургії

Кістрін Дмитро Юрійович